Dieetverzamelgids
         

Dieet: hoe en wat?

Men komt aan door meer te eten dan dat men verbrandt. Om af te vallen wordt aangeraden om dagelijks 2100 joule minder te eten dan normaal is voor het postuur, gewicht en geslacht. Het gemakkelijkste om dit te bereiken is om vetarm te eten en minder energierijk te drinken. Light-voedsel heeft meestal geen toegevoegde waarde, echter ook hier zijn uitzonderingen zoals light-margarine en light-frisdranken. De BMI, de body mass index, is een maatstaf voor de juiste balans tussen lichaamslengte en lichaamsgewicht. Geslacht speelt mee omdat vrouwen meer vetcellen met zich mee dragen dan mannen. De meeste diėten richten zich op gewichtsvermindering. Hoewel mensen die willen vermageren wensen in korte tijd veel gewicht te verliezen, zal dit op lange termijn niet de goede werkwijze zijn. Wanneer men stopt met dit type dieet dan zal men immers snel weer gewicht winnen omdat men niet structureel het eetpatroon heeft aangepast. Een goed dieet zal dan ook bestaan uit een gebalanceerde voeding en beweging. Beweging wordt pas effectief bij drie keer per week gedurende minimaal 20 minuten. Het opbouwen van spiermassa zorgt ervoor dat men meer verbrandt en dus beter op gewicht kan blijven dan wel afvallen, vandaar dat men de voedingsdriehoek heeft omgedoopt tot "actieve voedingsdriehoek". Een dieet wil ook niet zeggen zo min mogelijk eten. Om het darmstelsel goed te laten werken moet er heel de dag worden gegeten en gedronken en dat begint met een ontbijt. Tot 3 uur voor het slapen gaan wordt het afgeraden om te eten aangezien tijdens de slaap het metabolisme langzamer wordt en er zodoende minder wordt verbrand. Elk goed dieet zal adviseren dagelijks 1,5 tot 2 liter water te drinken. Voor iedere 10 kilo overgewicht 1 liter extra. Het wordt overigens afgeraden om meer dan 10 liter per dag te drinken.

 
 
Er zijn drie redenen om een dieet te volgen. Ten eerste zijn er cosmetische of medische redenen, zoals bijvoorbeeld bij overgewicht, suikerziekte, allergie, hoge bloeddruk of hart- en vaatziekten, waarvoor een dieet gevolgd wordt. Een tweede reden kan zijn dat men met een dieet een bepaald religieus of spiritueel doel nastreeft. Zo kennen bijvoorbeeld het jodendom, hindoeļsme en islam specifieke diėten die weer kunnen verschillen al naar gelang de orthodoxie van de stroming binnen de desbetreffende religie. Een derde reden is om dieren zoveel mogelijk leed te besparen zoals bij vegetarisme en veganisme. Deze laatste motivatie om een dieet te volgen kan echter ook spiritueel gemotiveerd zijn. Bij het opstellen en volgen van een dieet kan men de hulp van een diėtist in roepen.

 

 
 Zoeken
 
 
 
 
 
 
 
         
   
Copyright © - All Rights Reserved